אין דבר יותר חשוב מאשר מיתוג לעסק

אני מניח שאין צורך להסביר שוב ושוב מה זה מיתוג לעסק, את זה כולם מבינים. אך בעוד כולם מבינים מה זה מיתוג ומהי החשיבות של המיתוג, לא כולם מבינים שיש לחשוב בצורה מיתוגית כבר מהרגעים הראשונים שבהם אתם מקימים את העסק. לכל צעד שתעשו או לא תעשו, ולכל פרט אשר מעצב את העסק ישנו השפעה מיתוגית.

למשל כבר בשלבים בהם אתם רוצים לבחור שם לעסק אתם צריכים לחשוב על מיתוג לעסק. בעבר, לפני כמה עשרות שנים, בהם הייתה פחות חשיבות לנושאים של מיתוג נתקלנו בעסקים שענו לשם ”כהן ובניו“ או ”שוורצמן את שולמן“. הימים הללו חלפו, היום אנו מבינים ששם העסק הוא חלק חשוב במיתוג והוא נובע מתוך אופי הפעילות של העסק. שם שיכול להיות מעולה לעסק בתחום בגדי התינוקות הוא ככל הנראה לא יהיה שם העסק אשר משרת את המטרות המיתוגיות של חברה להתקנות מזגנים.

בחירת שם לעסק

כאמור בחירת שם לעסק היא חלק מתהליכי המיתוג ואין כאן מקום לספונטניות או בחירה מקרית. יש ליצור התאמה בין השירות או המוצר לבין שם העסק. במצב האידאלי שם העסק כבר מרמז לאופי מוצריו ושירותיו. למשל אנו רואים מסעדות שרק משמיעת שמן אנו יכולים להבין מהו סוג האוכל שהן מציעות – אם למשל תראו מסעדה בשם בומביי, סביר להניח שלא תחשבו שמדובר באוכל איטלקי. שם שכזה כבר מרמז לנו שמדובר במסעדה שקשורה לאוכל הודי. הדוגמה שהבאנו היא דוגמה פשוטה, אך לפעמים יש קצת יותר תחכום. דוגמה אחרת לחברה אשר בחרה להביע את תחום ההתעסקות שלה בשם המותג היא חברת סלקום. שם החברה (באנגלית) הוא צירוף של סלולאר ותקשורת – צירוף המרמז לנו כי החברה מתעסקת בתקשורת סלולארית.

השם יכול באותה המידע לבטא גם את הערכים שהעסק מייצג. למשל חברת ”תיקון עולם“, אחת החברות המוכרות בתחום הקנאביס הרפואי, בחרה בשם שאין בו שום רמז להתעסקותה בקנאביס. אך בשם שבחרה ישנה אמירה גדולה לגבי השליחות והמטרות שלהם.

לא חסרות דוגמאות לעסקים בהם רק משם העסק אנו יכולים להבין מהו תחום ההתעסקות שלהם,אך יש לציין שזהו אינו השיקול היחידי. למשל חברה יכולה לבטא את תחום הפעילות שלה בשם, אבל האם לעשות זאת בעברית, אנגלית או שפה אחרת? אלו הן שאלות חשובות לצורך מיתוג החברה.

בעבר היה מקובל מאוד להשתמש בשמות המשפחה בתור שמות למותג, ולמעשה אנו יכולים לראות שרבים מהמותגים הגדולים בעולם נושאים את השמות של בעליהם. למשל אחד המותגים המוכרים ביותר בעולם, אשר שמו הפך לשם נרדף להמבורגרים ומזון מהיר נושא את שם האחים המייסדים – האחים מקדונלד. חוקי השוק השתנו ומה שהתאים לפני כמה עשורים הוא לא בהכרח מה שיעבוד היום. היום תזדקק להשקיע הון על מנת לגרום לצרכנים לשייך שם של שני אחים להמבורגרים.

זה מלמד אותנו כי למיתוג יש עקרונות יש מאשר חוקים. זוהי אינה מתמטיקה אבל יש להבין את עקרונותיו על מנת לדעת כיצד למתג נכון את העסק. מיתוג תמיד חייב להיות עם יד על הדופק ולהתאים את עצמו לתקופת הזמן שבה הוא פועל. לדוגמה לפני 20 שנה זירת הדיגיטל לא נחשבה למשהו הכרחי עבור המיתוג, היום אי אפשר בלי דף נחיתה עם לידים חמים וקידום אתרים לעסק.

בחירת שם העסק היא אינה הנושא כאן אלא הצורה שבה מתנהל מיתוג עסקי. אנחנו מדברים על כמה עקרונות חשובים:

  • כבר מהשלבים הראשונים – בואו נקים עסק ואז נשבור את הראש לגבי המיתוג… לא זה לא עובד ככה. כבר מהשלבים הראשונים של תכנון העסק, הקונספט שלו וכל הפרטים עליכם לקחת בחשבון את מיתוג העסק. זוהי הסיבה מדוע מההתחלה עובדים עם סוכנות פרסום.
  • התאמה לאופי העסק ומהותו – מיתוג עסקי דורש עבודה צמודה של צוות מקצועי מול בעלי העסק. על אנשי הקריאטיב להבין מהי מהות העסק, מהו הלב הפועם של העסק. רק כאשר הם מבינים מהו הערך שהעסק רוצה להציע לצרכן ומי סוג הקהל שלו, הם יכולים להתחיל לבנות את המיתוג של העסק.
  • ביטוי הייחודיות של העסק – מיתוג נוגע לבידול עסקי וזהו אחד הדברים החשובים ביותר בימינו. התחרות בשוק היא גדולה מאוד ועסקים רבים מתחרים על אותן נישות שוק. על מנת להצליח עליכם לבנות את הבידול שלכם, זה מה שמייחד אתכם בהשוואה לייתר התחרות. כיום ישנה הבנה שלא מספיק לתת ערך במוצר ולתת פתרון לבעיית הצרכן, חייבים להשקיע במיתוג.

ואפשר להוסיף לרשימה את הצורך בעבודה עם אנשי פרסום מקצועיים היודעים לגבש את הקונספט ויודעים גם כיצד להוציא אותו אל הפועל. להזכירכם היום ישנו דגש רב על פרסום דיגיטלי ובין היתר אתם זקוקים להקמת אתר אינטרנט,קידום אתרים, קמפיינים ברשתות חברתיות, עיצוב לוגו ועוד. לא הכללנו זאת ברשימה מכיוון שזהו לא עיקרון מיתוגי, אלא עיקרון עסקי. אם לא תעשו זאת באמצעות חברת מדיה מתאימה זו תהיה טעות עסקית.

רוצים מיתוג לעסק? בואו לפגישת ייעוץ ללא עלות

רוצים לקחת את העסק שלכם קדימה? בואו לפגישת ייעוץ ללא עלות

Skip to content