היתרונות של מיתוג אישי לעסק
פרסום עסק הוא דבר הכרחי על מנת להצליח בסביבה התחרותית. פרסום אין פירושו לצעוק ללקוחות ”בואו לקנות“ במודעות מדיה שונות, פרסום הוא בעצם יצירת תדמית, מיתוג אישי. לכל עסק יש את הייחודיות שלו ולכן אנו משתמשים במושג מיתוג אישי – המיתוג של עסק אחד שונה מהמיתוג של עסק, אפילו כאשר הם פועלים במסגרת אותו הענף ואף מציעים מוצרים דומים העונים על אותו צורך צרכני. כל עסק רוצה להדגיש את המאפיינים המיוחדים של מוצריו, כך שהצרכן ימצא סיבה מדוע לבחור במוצר מסוים על פני האחר – מיתוג אישי הוא בעצם הסיבה מדוע תעדיפו אנדרואיד על פני אייפון, או להפך, ומדוע תבחרו חמאה של יצרן מסוים בסופר על פני יצרן אחר. בעולם של מוצרים ושירותים דומים, זוהי הצורה של העסק ליצור בידול.
ישנן הרבה מאוד מילים בהן משתמשים בסוכנות פרסום – בידול, ייחוד, מיתוג, שיווק, תדמית – בסופו של דבר כולן מתערבבות יחדיו בתהליך המיתוג היוצר את התדמית של המותג. אם נסכם את רשימת היתרונות של מיתוג אישי:
- הדגשת ההבדל בין המוצר/שירות לבין זה של המתחרים.
- יצירת זיהוי רגשי כלפי המותג.
- יצירת נאמנות של לקוחות.
- יצירת ”חותמת תדמיתית“ במסגרתה הלקוחות ייחסו את תכונות המותג לכל אחד ממוצריו.
העקרונות למיתוג אישי
על מנת להצליח במיתוג האישי יש לבצע אותו בצורה הנכונה. אנשי הפרסום משתמשים במספר עקרונות, כאשר אחד המרכזיים בהם הוא בחירה קהל היעד. מיתוג נועד לדבר עם קהל מסוים, קהל שהוגדר באופן ספציפי. למעשה כבר בעת תהליך הפיתוח של המוצר, עלינו לכוון אותו לעבר קהל היעד; מסיבה זו בדיוק מיתוג העסק הוא דבר אשר נעשה כבר בשלבים הראשונים. כאשר יש לנו קהל שהוגדר במדויק אנו יכולים לפנות אליו עם המסרים הפרסומיים שמדברים אליו, אם ננסה להפשיט את ההסבר נגיד שאנו מדברים אל ליבו. אך כמובן שאין מדובר בשיחות נפש, אלא במסרים שיווקים שנבחרו בקפידה ומועברים בצורות מתוחכמות.
לצד בחירת קהל היעד אנו צריכים להדגיש את הייחוד של המותג, מה מבדיל אותו מהמתחרים. זה לא בדיוק שלב נוסף שעושים אחרי או לפני בחירת קהל – ישנו קשר ישיר בין הייחודיות לבין הקהל; אנו פונים עבור הקהל שאותה הייחודיות מדברת אליו.
מיתוג מבפנים כלפי חוץ
מיתוג אישי חייב להיות אותנטי, אחרת תוך זמן קצר תהפכו לבדיחה וניסיונות המיתוג יפעלו לרעתכם. אם לדוגמה מיתגתם חנות באינטרנט כחנות בעלת שירות מהיר ביחס למתחרים, אך בפועל זוהי חנות דרופ שיפינג בה מחכים חודשים למוצר זה יפעל לרעתכם. מיתוג הוא אינו רק קליפה חיצונית המסתירה את מה שפנים, מיתוג צריך לשקף את התכונות האמתיות של המוצר/העסק ואפשר להגיד במידה רבה שתהליך המיתוג מתחיל במבט פנימה. כך תוכלו לראות מהן התכונות האמתיות המאפיינות את המוצר שלכם.
תכנון ועקביות
עוד עיקרון חשוב למיתוג אישי הוא התכנון והעקביות. החלטות מיתוגיות אינן מתקבלות בצורה ספונטנית אלא במסגרת תכנון אסטרטגי המציב מטרות למותג. מהסיבה הזו אינכם יכולים לזגזג במסלול, זה רק יפגע בהתקדמות לעבר המטרה. אם תלכו בדרך ברורה בצורה עקבית, בסוף תשיגו את המטרות המיתוגיות שלכם ותגיעו אל השוק אשר מעריך את אותן תכונות מותג שאתם מציעים.
מיתוג גם באינטרנט
מיתוג הוא הפנים של החברה, כאשר אתם יוצאים לקמפיין פרסום אתם מאפרים את הפנים של החברה. איפור הוא לא הסתרת פגמים, איפור הוא שימוש בצבעים על מנת להדגיש את היופי של תווי הפנים. אבל אסור לפספס שום פרט – אתם לא יכולים להשתמש בדפי נחיתה התואמים את קמפיין המיתוג, אבל אתר אינטרנט בצבעים וקונספט שונה. כל המדיות שבהן אתם משתמשים חייבות לשדר אחידות אחרת לא תוכלו לבנות מותג חזק – מקמפיין לידים חמים ודף נחיתה ועד האתר. כאשר אתם יוצאים לקמפיין מיתוג אתם זקוקים לחברת מדיה דיגיטלית אשר תטפל בכל היבטי המיתוג במדיה הדיגיטלית. זה נוגע לבניית אתרים, קידום אתרים, שיווק בפייסבוק ופרסום במדיה חברתית, הקמת דפי נחיתה ועוד פעולות שונות אשר מטרתן להעביר את המסרים השיווקים לקהל המטרה.
מיתוג אישי – כן או לא
מיתוג אישי הוא אינו מותרות למקרה שנשאר לכם איזה עודף תקציבי. מיתוג הוא מנוף הצמיחה של העסק והאמצעי המאפשר לכם להשיג מכירות ולבסס את מעמדכם בשוק. מיתוג העסק הוא התשובה שלכם לתחרות השוררת בענף והוא יאפשר לכם לבלוט בצורה חיובית מעל פני המתחרים. ללא מיתוג אתם עלולים פשוט להיבלע ו“ליהנות“ מתדמית אפרורית וחסרת ייחוד, דבר הנקשר בתודעה עם זול ולא איכותי. גם אם אתם מאמינים במוצר שלכם, ובתור האנשים שתכננו אותו ואת כל מרכיביו, יודעים שמדובר באיכות הגבוהה ביותר בשוק – הקהל לא יודע זאת. לכם עליכם להשקיע במיתוג על מנת שיכירו אתכם ועל מנת שתוכלו להדגיש את המאפיינים של המותג ולדרוש עבורו את הסכומים שאתם חושבים שמגיעים לכם. המיתוג הוא מקור הערך עבור הצרכן ולכן הצרכן מוכן לשלם על המותג ביד נדיבה.