מדוע אתם זקוקים למיתוג מוצר
בכל ענף שלא נסתכל עליו נראה שישנה תחרות גדולה. למשל אם נצא לסופר ונחפש שמן לטיגון ולבישול נוכל לראות יצרנים רבים מהארץ ומחו“ל; חומרי גלם שונים המשמשים להכנת השמן והבדלים בעיצוב, גודל וצורת המארזים. ואם החלטנו שנרצה שמן זית, גם בתור הנישה הזו נוכל למצוא אפשרויות רבות. וכאשר אתם ניגשים לסופר לרכוש את השמן שבו תשתמשו במטבח, אתם מושיטים את היד לעבר השמן אשר נתפס בעיניכם כהכי… טעים? בריא? ידידותי לסביבה? לכל אחד יש את העדפות שלו. אבל לא הגעתם למדריך לבחירת שמן, אנחנו מדברים על מיתוג מוצרים. סיפור השמן ממחיש לנו בדיוק את החשיבות ואת המשמעות של מיתוג מוצר.
אם חשובה לכם הסביבה ואתם רוצים להעדיף מוצרים שתהליך הייצור שלהם אינו מזהם את הסביבה, אתם בעצם בוחרים במוצר שזהו המיתוג שלו; כלומר המסרים שהמיתוג שהוא מעביר שכנעו אתכם שזהו מוצר המגיע ממפעל שמחמיר יותר בשמירה על איכות הסביבה, ולכן אתם גם מוכנים לשלם יותר. אבל האם באמת בדקתם כי המפעל מחמיר יותר בעניינים סביבתיים מאשר מפעלים אחרים? ברור שלא, אתם מקבלים החלטות על סמך המיתוג.
ועכשיו מתוך נקודת המבט של בעלי עסקים המציעים את מוצריהם לשוק, אתם רוצים להעניק לצרכנים חוויה חיובית אשר תגרום להם לבחור במוצר שלכם שוב ושוב. איכות המוצר חשובה, אך חווית המוצר קשורה גם למיתוג, ועבור לקוחות מסוימים המחשבה שהבחירה במוצר שלכם על פני מוצר אחר היא בעלת תרומה סביבתית – זוהי חלק מחוויית המוצר שלהם.
מיתוג מוצר הוא דבר שעובד, כאשר המיתוג פונה אל נישת השוק הנכונה וכאשר הוא נעשה נכון, המיתוג מאפשר לכם ליצור בידול מהמתחרים ולהשיג מכירות.
השלבים במיתוג המוצר
בעוד אין ספק לגבי הכוח של המותג, ישנו אתגר גדול בבניית המותג. עסקים משקיעים משאבים רבם בבניית המותג והדבר דורש מחשבה מחוץ לקופסה ובניית אסטרטגיה למיתוג המוצר. להלן כמה נקודות חשובות בדרך למיתוג המוצר:
מחקר שוק מקדים
ברור לכם שיש צורך באסטרטגיה על מנת לכבוש את היעד, אך כיצד תחליטו על היעד? האם מנהל השיווק התעורר בבוקר ואמר ”יאללה… היום מתחשק לי לפתח מכונת כביסה המיועדת לאימהות חד הוריות שיש להן חתול ג‘ינג’י בבית!“…. כנראה שלא. יעדים מסומנים על פי מחקרי שוק; כאשר מזהים צורך בשוק ניתן להתחיל לפתח מותג אשר פונה נועד לתת מענה לצורך הקיים בשוק. לדוגמה כאשר יזמים זיהו טרנדים של ”נוודים דיגיטליים“, צצו מותגים שונים אשר מתמקדים בקהל זה.
מיתוג מתחיל בתהליכי פיתוח המוצר
מיתוג הוא אינו השלב האחרון בפיתוח המוצר, אלא פעולה אשר נעשית ידי ביד עם תהליך הפיתוח. כבר כאשר מתגבש הרעיון יש לחשוב על המיתוג שלו והדבר משפיע על הפיתוח. רק כך נוכל להבטיח ייחוד ובידול אמתי עבור המוצר. רק כך נוכל להבטיח שהמסרים השיווקים אכן תואמים למוצר הפיזי או למאפייני השירות.
אחידות ועקביות בדרך למיתוג
אחידות ועקביות הם עקרונות מנחים בכל תהליך המיתוג, הן מבחינת המסרים השיווקים שתרצו להעביר לקהל והן בהקפדה על הסטנדרטים של המוצר. למשל רשת בתי קפה המשקיעה במיתוג צריכה גם להיצמד לאותם מסרים שיווקיים, אך גם להבטיח שכל בוקר הקפה יהיה בעל אותו טעם; בין אם נרכש בסניף בתל אביב או בסניף בחיפה. שוני במסרים ושוני בטעמים פוגעים בכוחו של המותג. האחידות והעקביות צריכה לבוא לידי ביטוי בכל תהליכי השיווק, אחרת לא ניתן לבנות מותג. לצורך הדוגמה הלוגו אשר מופיע באתר האינטרנט צריך להיות זהה ללוגו המופיע בנקודת המכירה. הקפדה על אחידות ועקביות תאפשר למותג לגבש זהות בעיני דעת הקהל ולהפוך לדבר מוכר אשר ניתן לזהות אותו בקלות באמצעות טריגר ויז‘ולאי כמו לוגו. על מנת לשמור על אותה אחידות ועקביות יש צורך במטרות ברורות ובניית אסטרטגיה להשגת אותן מטרות, מבלי לשנות אסטרטגיה כל שבוע. כמו כן אין די בעבודה של חברת פרסום אשר מכינה לכם לוגו ועיצובים, על החברה שלכם לקיים את ערכי המותג ולשמור עליו בכל היבטי פעילותה.
מותג המניע לפעולה
המטרה שלכם היא למכור והמיתוג הוא כלי עבורכם. אתם משקיעים במיתוג המוצר על מנת ליצור זהות עבור המוצר ועל מנת ליצור חיבור רגשי עם הלקוחות. אבל לא מספיק חיבור רגשי כאשר המוצר נשאר על המדף, אתם רוצים שאותו חיבור רגשי אל המותג יתורגם בסופו של דבר לביצוע פעולה. ולכן כחלק מאסטרטגיית המיתוג יש להשאיר מקום לצורך קריאה לפעולה. ישנם דרכים שונות על מנת לעודד את הלקוח לרכישת המוצר והן משתלבות במיתוג המוצר. אלו יכולים להיות משפטיים קולעים על אריזת המוצר, בכרזות הפרסום או אפילו בטקסטים שיווקים אשר נוסחו בקפידה.